Dadels en Zwangerschap

thumb_IMG_1012_1024

Dat dadels gezond zijn wisten de meeste mensen al. Maar weten ze ook dat het nuttigen van dadels door een zwangere, vanaf de laatste 4 weken van haar zwangerschap een makkelijke en snelle bevalling bevordert? Hoe dan? Lees maar mee!

Voedingswaarde

Dadels zijn heel erg gezond. Ze bevatten veel vitaminen (foliumzuur vitaminen A, E en K, mineralen calcium, magnesium, kalium, zink en ijzer en in verse dadels zit heel veel vitamine C. Ze zijn ontstekingsremmend omdat er Tanninen en Polyphenolen (anti-oxidanten) inzitten en bevatten Luteïne en Zeaxanthine. Dat zijn stoffen die kanker mede helpen voorkomen omdat ze vrije radicalen uitschakelen. Bovendien bevatten ze meer voedingsvezels dan een volkoren boterham. Reden genoeg dus voor een zwangere om deze onmisbare wondervruchtjes aan haar voeding toe te voegen. Ik heb er ook altijd een paar in mijn tas zitten als ik de deur uitga, want nu tijdens de laatste weken voel ik me snel licht in mijn hoofd en heb ik dus suikers nodig. Gezonde suikers! Want ze zijn rijk aan ‘goede’ koolhydraten.

Onderzoek

Deze wondertjes blijken vooral een positief effect op de bevalling te hebben. Onderzoek op de universiteit van Jordanië heeft aangetoond dat eten van dadels tijdens de laatste weken van de zwangerschap een snelle en makkelijke bevalling bevordert. Via de link Journal of Obstetrics & Gynecology kun je inhoudelijk de conclusie lezen die uit het onderzoek is gebleken. Hieronder een samenvatting van de conclusie van het onderzoek:

Zwangere vrouwen die dadels aten tijdens de laatste weken van de zwangerschap

  • 96% beviel spontaan
  • Bij 83% bleven de vruchtvliezen gedurende de arbeid nog lang in tact
  • Ontsluitingsfase duurde gemiddeld 8,5 uur
  • Minder bloedverlies in vergelijking met andere groep zwangere vrouwen

Zwangere vrouwen die geen dadels aten

  • 76% beviel spontaan
  • Bij 60% bleven de vruchtvliezen gedurende de arbeid nog lang in tact
  • Ontsluitingsfase duurde gemiddeld 15,1 uur
  • Meer bloedverlies in vergelijking met andere groep zwangere vrouwen

Het is iets van de laatste periode dat je steeds vaker hoort dat dadels een gunstig effect hebben op de bevalling. Jammer, want eigenlijk is dit al eeuwenoude kennis. De dadel wordt namelijk heel vaak genoemd in de Koran. In hoofdstuk Maria (19) vanaf vers 22-26 lees je dit:

“En zo droeg zij hem (Iesa..in de bijbel Jezus genoemd) in haar buik waarna zij zich met hem afzonderde op een verafgelegen plaats. En de pijn van de weeën dreef haar naar de stam van een palmboom. Zij zei: “Was ik hiervóór maar gestorven en volkomen vergeten.” Vervolgens riep hij (Iesa) haar van onder haar vandaan (zeggende): “Treur niet, jouw Heer heeft onder jou zeker een beek gemaakt. En schud de stam van de palmboom naar jou toe, dan zullen er verse dadels op jou neervallen. Dus eet, drink en laat het (d.w.z. de geboorte van jouw kind) een verkoeling voor het oog zijn (d.w.z. een geruststelling). En als jij iemand van de mensen ziet, zeg dan “Voorwaar, ik heb een gelofte gedaan aan de Meest Barmhartige om te zwijgen, daarom zal ik vandaag met geen mens spreken.”

De conclusie van het wetenschappelijk onderzoek over dadels en zwangerschap i.c.m. bovenstaande, blijf ik wel een heel bijzonder iets vinden. Ze schijnen ook de melkaanmaak hormonen te stimuleren zodat de ‘milkflow’ voor je pasgeborenen goed op gang komt.  Dus mede-zwangeren, waarom zouden we vragen om verdoving? Zorg dat je dadels bij je hebt in je vluchtkoffertje!  😉 Baad het niet dan schaadt het niet! Wat ik er wel aan toe wil voegen is dat je het nuttigen van dadels wel moet beperken (max 4-6 stuks per dag). Het is niet ‘ongelimiteerd volstouwen’ in de hoop dat je een voorspoedige bevalling krijgt! Ondanks dat het een natuurproduct is zonder toegevoegde rommel of suikers, blijven het toch suikers die erin zitten. Aangezien je hele ‘systeem’ tijdens de zwangerschap van slag is door de hormonen, moet je (als je dadels aan je dagelijkse voeding wil toevoegen) de rest van de zoete tussendoortjes wel beperken. Je kunt doordat je veel suikers tot je neemt, ook zwangerschapsdiabetes oplopen. Het is of/of en niet en/en. Ook hier geldt: geniet met name!

 

Was jij ook al op de hoogte van de gunstige effecten van dadels? En dan met name tijdens de zwangerschap?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

error: Content is protected !!
%d bloggers liken dit: