Gratis en altijd een geluksboost ervaren

Gratis en altijd een geluksboost ervaren

Er zijn al ontelbaar veel boeken over geschreven. Boeken die ons handvaten en manieren zouden moeten geven om ons geluk na te streven. Ons een geluksboost moeten geven. Een interessant onderwerp want waarom zou er anders zoveel tekst en onderzoek aan ‘de geuksboost’ besteed worden? En nog altijd zonder conclusie. Niet alleen kun je niet voldoen aan de wensen van 7,53 miljard mensen maar vooral omdat ‘gelukkig zijn’ niet tastbaar is. Het is een gevoel. Daar ben ik inmiddels wel achter. In deze blog leer en lees je wat meer over wat een geluksboost doet en kan doen. 

Wat is geluk eigenlijk?

Eerst maar eens even onder de loep nemen wat geluk nu precíes inhoudt. Geluk (of gelukkig zijn) kan worden omschreven als het tevreden zijn met de huidige levensomstandigheden. Hierbij kunnen er verschillende positieve emoties aanwezig zijn, zoals vreugde, vredigheid, ontspannenheid en vrolijkheid. Gelukkig zijn is het tegengestelde van ongelukkig zijn, wat bestaat uit een gevoel van ontevredenheid en vaak samengaat met depressie, overspannenheid, woede of verdriet. Onderzoek duidt er op dat geluk voor ongeveer de helft erfelijk bepaald is. De rest van de verschillen wordt veroorzaakt door invloeden uit de omgeving. Bron 

Geluksbooster VS. Tevredenheidsbooster

Herken je dat? Dat je soms van iemand hoort dat er echt dringend een vakantie nodig is want anders zou die persoon instorten of depressief raken? De vakantie zou dan een boost kunnen zijn voor het geluk wat uit die vakantie gehaald kan worden. Oftewel de zogenoemde aankomende depressie wordt ‘onder controle’ gehouden. Of dat iemand de aanschaf van een dure old timer rechtvaardigt door haar of zijn zogenaamde midlife crisis? Misschien is het je opgevallen dat het geluk bij deze voorbeelden steeds wordt bepaald door een externe bron. Door middel van de buitenwereld te ‘manipuleren’ praten we onszelf blijkbaar geluk aan. En nu is er helemaal niks mis met op vakantie gaan en nieuwe mooie plekken ontdekken, of de auto van je dromen te kopen. Echter, zijn deze momenten tijdelijk. Wel kun je er mooie herinneringen aan overhouden die blijvend zijn en niemand van je kan afnemen.

Aangenomen dat deze geluksboost slechts tijdelijk is (want die vakantie op Curaçao eindigt een keer en de auto zal uit elkaar vallen), kunnen we vaststellen dat ze wel een leegte kunnen opvullen maar er snel weer een nieuwe zal ontstaan. Je geluk boosten met (externe) materiële zaken is voor mij daarom een no go, want binnen de kortste keren heb je weer iets nieuws nodig om je tevredenheid een boost te geven. Hoe boost je dan dat échte geluk? Nou niet, je blijft waar je bent en je geniet van dingen die er zijn en bovendien ook nog gratis. Vanuit deze positie van jezelf blijven met alles wat je nu en hier hebt, zul je merken dat je andere beslissingen gaat nemen.

Niet geluk boosten maar in je geluk blijven

Als je in je midden blijft, op die bank van bewustzijn, dus tevreden blijft met wat je hebt kun je te allen tijde ware geluk ervaren. Je bent in je hoofd dan niet bezig met voorwaarden stellen om jezelf een geluksboost te geven of irreële verwachtingen te scheppen voor jezelf en anderen. Misschien kun je je iets voorstellen bij dit voorbeeld: je zit in de auto en staat voor het rode stoplicht. Doordat je even niet aan het opletten was ontging het je dat je weer kon doorrijden. De bestuurder achter je laat je dit op een agressieve manier weten door lang en op een irritante manier zijn claxon in te drukken. Deze reactie brengt jouw helemaal uit je midden en je begint te vloeken en je hart slaat op hol. Het liefst geef je die persoon ook nog een middelvinger. Dit punt laat ik even aan jou over…😂😉.

Met je handen over het graan gaan is ook een geluksboost

Als je negatieve emoties als woede en gejaagdheid ervaart kun je die erkennen door ze toe te laten in je hoofd en hart maar daarna meteen weer te laten vervliegen uit je systeem. Het elimineren van die gevoelens bereik je door je te richten op je hart en je ademhaling. Dus in plaats van dat je loopt te tieren in je auto en je hart overuren maakt, kun je ook reageren door geen aandacht te schenken aan het getier van de ander. Door middel van deze 4 stappen kun je dat oefenen:

  1. trigger: toeteren en wilde gebaren van bestuurder achter je.
  2. denk aan iets leuks (en steek je arm in de lucht -zonder vinger 😄- als gebaar dat je excuses maakt)
  3. focus op je hart en ademhaling
  4. laat het gaan en door met leven

Geluksboost begint waar negatieve gevoelens gestopt worden

Dit voorbeeld kun je toepassen op een heleboel andere situaties. Negatieve gevoelens krijgen geen kans om bij je naar binnen te dringen. Denk daarbij vooral aan het gevolg van jouw reacties op het handelen van een ander. Hoe gelukkig jij je voelt staat en valt met de emoties die jij toelaat in je hart. Als je leven wordt beheerst door jaloezie moet je daarmee aan de slag. En daarmee wordt niet bedoeld dat je alles moet kopen, kopiëren of nadoen wat die ander ook heeft maar aan de slag om dat gevoel uit je hoofd en hart te krijgen. Het zal namelijk opgeslagen worden in de hart en zal constant opnieuw door kleine triggers aangewakkerd worden. Weg ermee dus! Kortom, je start met het weerstaan van negatieve gevoelens. Dat wat jij niet raakt, zal jou ook niet raken. Net als dat getier van die bestuurder.

Herken jij een van de omschreven voorbeelden? Ik lees het graag in de comments. 

Liefs, Essma

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*