Hoe je een negatief denkpatroon doorbreekt

Hoe je een negatief denkpatroon doorbreekt

Ken je dat? Dat er maar een klein simpel dingetje gebeurt en je hele humeur slaat om? Of dat je maar iets hoeft te ruiken en je kunt een hele gebeurtenis weer opnieuw beleven door die geurtrigger? Als het fijne associaties zijn die die gebeurtenis triggeren, is dat alleen maar mooi natuurlijk. Een echte boost voor je humeur zelfs. Maar wat als die triggers doorgaans negatief zijn? In deze blog leer ik je op een simpele manier een negatief denkpatroon te doorbreken.

Negatieve denkpatronen, hoe ontstaan ze?

Na mijn cursus die ik online gevolgd heb (Happiness Coach), ben ik veel te weten gekomen over hoe onze hersenen functioneren als het gaat om negatieve denkpatronen. Dat onze hersenen een soort harde schijf zijn waarin informatie ligt opgeslagen wist je natuurlijk al. Zowel negatieve als positieve ervaringen en de bijbehorende associaties zijn hier verankerd.  Omdat deze info ‘ter beschikking’ is, halen we die bewust of onbewust terug. Bewust doe je dat als je graag terugdenkt aan bijvoorbeeld je jaarlijkse huwelijksdag. Onbewust gebeurt dit doordat je door iets van buitenaf wordt getriggerd. Dit kan een geur, woord, foto, aanraking of emotie zijn die je bij iemand anders ziet. Door slechts één trigger kan je helemaal uit balans raken en raak je zodanig overweldigd dat je terugvalt in een oude (slechte) gewoonte.

Bijvoorbeeld dat Pietje vroeger met gym ‘de slome’ was en niemand die hem koos met partijspelletjes. Deze ervaring kan er bij Pietje voor zorgen dat hij dit (onbewust) zijn hele leven meedraagt. Gevolg is dat Piet een aversie heeft ontwikkeld tegen elke vorm van (team)sport omdat er bij hem een negatieve ervaring van opgeslagen ligt. Iedere keer wanneer ook maar iets van sport in zijn gedachten oppopt, stelt hij het uit of begint er niet aan. Echter, Piet weet dat hij moet bewegen van de dokter want hij wordt alleen maar zwaarder. Mensen als Piet zijn zich niet altijd bewust van die ballast die ze meedragen. Op de vraag waarom ze niet aan lichaamsbeweging doen, zullen ze vaak ‘een gebrek aan tijd’ als oorzaak noemen. Dit kan je wil of doel voor verandering flink in de weg staan en daar weet ik helaas alles van. Bij Piet is het volgende denkpatroon ontstaan: denken aan sport (door trigger) –>negatief gevoel–>uitstel- of vermijdingsgedrag

Hoe doorbreek je een negatief denkpatroon?

Echter, we weten allemaal dat als je een doel voor ogen hebt je dit het beste bereikt als er geen beren (negatieve denkpatronen) op de weg zijn. Als er geen file is, ben je immers ook op tijd thuis. Simpele én logische metafoor vind ik zelf 😉. Om er achter te komen wat jou steeds tot wanhoop drijft als het aankomt op verandering of nieuwe doelen najagen kun je zeker iets doen en aan de hand van een worksheet ga je er zelf mee aan de slag. In deze blog (en sheet) ga ik vooral uit van het sporten omdat ik daar de meeste ervaring mee heb. Uiteraard is deze methode op alles toepasbaar.

Gratis printable worksheet om zelf aan de slag te gaan

In eerder genoemd voorbeeld ging het over Piet die niet wil sporten. In deze printable patronen doorbreken gaat het nog steeds over sport, maar wordt er een ander voorbeeld genoemd om nog meer betekenis en uitleg te geven over het doorbreken van patronen. Daarnaast oefen je voor jezelf om die negatieve energie te omzeilen en uiteindelijk niet meer toe te laten in je lijf. Dit doe je door middel van vragen te beantwoorden van wat jou triggert. Dit kan ’em in mensen zitten, plaatsen, voedsel maar ook een stuk tekst. Zo wordt je bewuster van waarom je de dingen doet zoals je ze doet of waarom juist niet. Jij kunt je negatieve denkpatroon doorbreken en dat begint hier. En nee, het gaat niet over 1 nacht ijs. Dat kost oefening en geduld maar je komt er wel. Hoe meer je er mee oefent, hoe handiger  je er in wordt. Daarnaast hoor ik graag van je hoe je het vindt om met de worksheet te werken. Feedback is altijd welkom want zo kan ik mijn worksheets o.b.v. jouw input aanpassen en afstemmen. Succes ermee!

[pdf-embedder url=”https://little-origin.nl/wp-content/uploads/2019/06/patronen-doorbreken-.pdf” title=”patronen doorbreken”]

Door dagelijks een keer of 5 te oefenen met kleine ‘dingen’ uit je leven leer je je hersenen (die doorgaans op drama georiënteerd zijn😆) positiever te denken. Je conditioneert ze als het ware. Net als dat hondje van Pavlov. Je kunt deze methode op van alles toepassen. Ook als je presentaties moet geven terwijl je hier een hekel aan hebt en er dus steeds negatieve gevoelens mee gepaard gaan zoals angst, schaamte, transpireren, etc. You can do it!

Heb jij eerder een negatief denkpatroon doorbroken? Hoe deed je dat? Ik lees er graag over in de comments.

Liefs, Essma

3 Comments, RSS

  1. StevGram 26 November 2019 @ 22:35

    Viagra Cialis On Line Sales Vendo Viagra Barcelona cialis en la mujer Commander Baclofen

  2. Lifestyle Mommy's ~ Linda 9 August 2019 @ 19:41

    Ik merk dat ik vooral baat heb bij meditatie om te ontspannen.

    • Essma 9 August 2019 @ 22:55

      Wat goed! Mediteren is zeker een mooie manier om bewust in het nu te zijn. Er zit idd een dunne lijn tussen helpen en voor jezelf opkomen. Misbruik maken van mensen heeft niets te maken met helpen en daar moet je een stokje voor steken. Voel je niet schuldig, je kunt niet altijd helpen. Soms kan dat niet 😉.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*