Little Origin Happiness Challenge | Dag 7 ‘Mediteren’

Little Origin Happiness Challenge | Dag 7 'Mediteren'

Wie mediteren hoort maakt misschien direct (onterecht) associaties met zweverige houdingen en boeddhistische monniken. Laat me je in ieder geval vertellen dat je geen monnik of fanatieke yogi hoeft te zijn om te mediteren. Oftewel 5 minuten écht te ontspannen en jezelf te ontdoen van negativiteit. Niet alleen draagt dit moment bij aan een gelukkigere jij, maar ook je omgeving. De kinderen en je partner beleven immers ook meer vreugde aan een mama/vrouw die zichzelf op de eerste plaats zet. 

Mediteren, wat is het eigenlijk?

Om alle misvattingen over mediteren uit de weg te ruimen leg ik eerst maar uit wat het is. Althans, volgens Wikipedia is mediteren het volgende:

Meditatie is een vorm van spirituele oefening. Vele religies en geloofsstromingen kennen de meditatie in een of andere vorm.

Binnen het begrip meditatie zijn nog een aantal verschillende varianten. Namelijk;

- contemplatie meditatie: obv Bijbelteksten en het leven van Jezus (vzmh).

- objectgerichte meditatie: richten van de aandacht op één punt.

- objectvrije meditatie: als je aandacht op 1 punt beheerst, is een object niet meer nodig. Je schakelt automatisch naar een ontspannen staat.

- concentratie meditatie: als je je focust op een beeld, geluid of object.

- transcendente meditatie: het naar binnen keren van de geest waardoor diepe ontspanning ontstaat. 

- Vipasanna meditatie: zelfobservatie met als doel de geest tot in de diepste lagen te zuiveren van negativiteit en 'onzuiverheden' als woede, haat, hebzucht, jaloezie en angst. 

En nu denk je misschien ‘ik ben helemaal niet spiritueel en zal het niet worden ook’. Dat is natuurlijk allemaal goed en helemaal ok. Echter, als je af wilt van negatieve gevoelens als haat, jaloezie, angst en woede begint hier een keuze voor je. Je ontkomt er namelijk niet aan om jezelf te observeren en erachter te komen waarom deze gevoelens ontstaan. Dat bereik je door jezelf te observeren. Door dit alleen al te doen ben je eigenlijk aan het mediteren. Of je nu wel of niet spiritueel wilt zijn. Je wilt je gelukkig(er) voelen en dan ligt daar de focus.

Vipasanna meditatie

Tijdens de Little Origin Happiness Challenge 1.0 richt ik me vooral op Vipasanna meditatie omdat die de meeste raakvlakken heeft met waar ik in geloof. Zoals eerder genoemd kennen verschillende godsdiensten een vorm van mediteren. Dat maakt tevens ook dat dit woord toegankelijk is voor eenieder. In de islam wordt 5x per dag gemediteerd in de vorm van een gebed.

Ook is deze vorm van Vipasanna mediteren de meest geschikte met het oog op wat ik ermee wil bereiken. Namelijk inzichten en tools uitreiken om jezelf beter te leren kennen. Op basis van deze ontdekkingen kan je aan de slag met transformeren. Positieve eigenschappen zoals wijsheid, liefde, medeleven, vreugde en gelijkmoedigheid komen dan vanzelf tot ontwikkeling.

Onderstaande worksheet helpt je verder. Je kunt de mediatie overal toepassen want het vraagt maar 5 minuten van je tijd. Niet tijdens het autorijden toepassen uiteraard. Succes en ontspan ze! 😉

[pdf-embedder url=”https://little-origin.nl/wp-content/uploads/2019/07/little-origin-happiness-challenge-kopie-8.pdf” title=”little origin happiness challenge kopie-8″]

Directe link naar het YouTube filmpje voor 5 minuten mediteren.

Mediteer jij weleens? Zo ja, wat levert mediteren jou op? Ik lees het graag in de comments. Hier ga je naar dag 8.

Liefs, Essma

 

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*