Little Origin Happiness Challenge Dag 9 ‘Positief denken’

Little Origin Happiness Challenge Dag 9 'Happy thoughts'

Ben je het met me eens als ik zeg dat je ongelimiteerd positieve gedachten in je hoofd kunt hebben? Doordat we veel denken of piekeren blokkeren we helaas deze happy thoughts. Zonde, want positief denken heeft echt een verbazingwekkend effect. Op deze negende dag van de Little Origin Happiness Challenge lees je over het effect van positief denken op je stemming. Ook krijg je inzicht in hoe we onszelf ‘gelukkig’ kunnen visualiseren. 

Hebben, hebben, hebben

Gisteren op dag 8 van de little origin happiness challenge heb je kunnen lezen over in het moment leven. Niet alleen welke effecten dit heeft op je algemene welzijn, maar ook dat je uit die vicieuze cirkel van ‘hebben, hebben, hebben’ kan stappen. Er wordt soms gedacht dat het wonen in een groter huis, vaker op vakantie gaan, het rijden in een bepaalde auto of het hebben van meer geld ons gelukkig(er) maakt. Maar als je op dit moment van je leven niet gelukkig bent met wat je al hebt, zal je dit waarschijnlijk bij het hebben van al het bovengenoemde -als je dat al krijgt tenminste- ook niet zijn. Dat zal vroeg of laat ook niet meer bijzonder voor je zijn. Je creëert een gewoonte van steeds weer iets nieuws willen en zet je een oneindige zoektocht in gang naar iets wat je misschien nooit echt zult ervaren. En voor we het beseffen, zijn we de wanhoop nabij en voeren we een strijd met onszelf die we nooit gaan winnen. Positief denken daarentegen is gratis, zit al in je en heeft wél permanent effect. Mits je het regelmatig toepast en met de juiste intentie inzet.

Positief denken

Uiteraard weet jij al, zonder dat je al die bovenstaande dingen hebt, dat dat niks te maken heeft met je gelukkig voelen. Toch zijn er mensen die denken dat het leven wel zo in elkaar steekt en dat vind ik zonde. Het leven gaat namelijk -while it’s happening- aan hun voorbij en de tijd tikt door. In plaats van positief te denken, worden deze mensen ‘slaven’ van hun ambities die ze misschien wel nooit waar kunnen maken. Positief denken helpt heel effectief bij het willen van wat je nu hebt, bent én nastreeft. Ambities heeft iedereen en die zijn ook zeker nodig. Echter, moeten deze altijd vanuit een happy state of mind gemaakt worden zodat ze op een zo fijn en ‘gezond’ mogelijke manier nagestreefd kunnen worden.

Al werkend aan je doelen geniet je van de reis erheen. En kan je -als je dan iets nastreeft of wenst- een meer overwogen keuze maken. Want mocht het nastreven van je doelen of datgene wat je wenst om welke reden dan ook niet kunnen vervullen, dan kan je het beter accepteren en naast je neerleggen. Zonder dat je er stress of een ander negatief gevoel door krijgt. Zoek de balans op en ‘slik geen te grote happen door’.

Positief denken is niet dat je tegenslag bewust negeert en vanaf nu alleen maar unicorns en regenbogen wil zien. Het is dat je tegenslagen op een positievere en productievere wijze benaderd. Dit proces begint meestal met affirmatie, de peptalk die je jezelf geeft zoals je op dag 6 van de happiness challenge geleerd hebt.

De effecten van positief denken op je gezondheid zijn:

  • je leeft langer
  • minder kans op depressie
  • minder stress
  • betere weerstand tegen griep/verkoudheid
  • beter fysiek en psychisch welbevinden
  • beter cardiovasculair systeem waardoor de kans op hart- en vaatziekten minder is
  • weerbaarder in tijden van stress en moeilijke tijden; je kunt ze beter aan

Bron: Mayo Clinic 

Effect van visualiseren

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat als je iets net zo lang visualiseert, dit zelfs je doel op een positieve manier kan beïnvloeden. Zo deed in 1967 de Australische psycholoog Alan Richardson een onderzoek met een groep mensen waarbij visualisatie onder de loep werd genomen. In het eerste deel van Richardson’s onderzoek moesten mensen een basketbal in de basket zien te werpen. Daarbij noteerde hij alleen hoeveel er raak waren. Ten tweede verdeelde hij dezelfde groep mensen over 3 subgroepen en werd er gelet op hoe de schot techniek zou ontwikkelen de komende 20 dagen. Het experiment/onderzoek duurde namelijk 21 dagen. Net als deze challenge 😉.

De eerste groep spendeerde 20 minuten per dag met het oefenen van schotten. Echter de tweede groep oefende helemaal niet. Groep nr. 3 oefende ook niet maar zij kregen de opdracht om 20 minuten per dag slechts te visualiseren. Dus hoe zij al denkend die bal in de basket kunnen krijgen.

Na die 21 dagen werd het onderzoek door Richardson geëvalueerd en observeerde hij de vaardigheden van iedereen die meedeed aan het onderzoek. Hij kwam tot een verrassende conclusie! De eerste groep verbeterde hun schot met 24%, de tweede groep liet geen enkele ontwikkeling zien en de derde groep (die alleen visualiseerde)  verbeterde hun vaardigheid juist met 23%! En dit alles door niet eens te handelen, maar te visualiseren. Dit is het effect van positief denken!

Denk jezelf gelukkig

Wat betekent dit allemaal? Het betekent dat wat we denken, doen en zeggen ertoe doet; dat het van invloed is op wie we van buiten, van binnen en in onze hersenen al zijn én worden. Je kunt je hersenen dus trainen om positiever in het leven te staan door o.a. te visualiseren. Het antwoord op de bekende vraag of een glas half vol of half leeg leeg is, zegt veel over hoe we het leven zien, naar onszelf kijken en of we een optimist of pessimist zijn. Het heeft zelfs effect op onze gezondheid.

Begin met het denken van gelukkige en blije gedachten. Door naar de zonnige kant te kijken, train je je hersenen beter om te gaan met tegenslagen wanneer die zich voordoen. Je hebt het vermogen om te bepalen hoe je hersenen denken over jou en wat er in je leven gebeurt. Gebruik het in je eigen voordeel zodat je in het vervolg beter kunt relativeren en de realiteit kunt eren en respecteren. Zo neem jij weer de controle over en niet de buitenwereld. Denk jezelf gelukkig!🌈

[pdf-embedder url=”https://little-origin.nl/wp-content/uploads/2019/07/little-origin-happiness-challenge-kopie-10.pdf” title=”little origin happiness challenge kopie-10″]

Hier ga je naar dag 10.

Liefs, Essma

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*