Training halve marathon update #9 | Back in the game…

Halve marathon update #15 | De voorbereidingen voor race dag

Het is even geleden dat ik een update schreef en dat had alles te maken met dat er even niets te melden viel. Ik moest namelijk echt rust houden en ook wachten op mijn steunzolen. Die werden op maat gemaakt om de klachten in mijn knie te doen verminderen. Die heb ik kunnen testen en daarmee ook de training weer opgepakt. In deze update lees je waar ik nu sta. 

Steunzooltjes en oefeningen

Naar aanleiding van een loopanalyse kreeg ik aangemeten steunzolen omdat uit die analyse was gebleken dat ik nogal een overpronatie in mijn enkels had. Die zorgde in combinatie met de disbalans in mijn heupen en bovenlijf voor de klachten in mijn knie. Door oefeningen die ik voorgeschreven kreeg is de klacht gelukkig stukken minder in mijn knie en kan ik het rennen weer rustig oppakken. De zooltjes blijken ook echt een magische werking te hebben, want tijdens het rennen voel ik de pijn in mijn knie niet meer. De oefeningen die ik kreeg zijn er voor om de heupspieren (met name die je nodig hebt tijdens het rennen) en beenspieren sterker te maken zodat ik een natuurlijkere hardloophouding kan aannemen. Ook zit er een balansoefening bij die helpt bij het rennen.

Deze zooltjes doe ik alleen in mijn hardloopschoenen. Het is niet de bedoeling dat ik hier afstanden van 21 km mee ga rennen, want dan zou ik weer een voetblessure kunnen oplopen.

Schema annuleren

Het schema waarmee ik trainde voor de halve marathon heb ik helaas niet af kunnen maken. Dat wil zeggen dat ik niet iedere run die gepland stond ook daadwerkelijk te rennen. In de periode dat mijn knie opspeelde , moest ik afstanden van tussen de 12 en 16 kilometer van mijn knie vragen. Dat was gewoon niet haalbaar. Als ik toch doorgegaan was, had ik wel een slijmbeursontsteking in mijn heup kunnen oplopen. Of een zware blessure aan mij achillespees. Je begrijpt dat ik dat risico niet wilde lopen, want ik ga nog steeds voor die halve marathon. Ik heb moeten stoppen, maar nu ben weer terug en ga ik door!

Geen solomarathon, wel de halve marathon in Berlijn

Nu ik de marathon gezien bovenstaande niet kan rennen op de dag dat ik zou willen, moest ik een ander doel verzinnen om naartoe te werken. Dat werkt altijd het beste voor mij. Werken naar een helder doel. Ik betreur het nog steeds dat het niet is gelukt zoals ik voor ogen had, maar leer hierdoor ook een les. Je lichaam kan soms niet doen wat je wilt en daar moet je simpelweg vrede mee hebben en het accepteren. Dat doe ik nu ook. Ik heb me ingeschreven voor de halve marathon in Berlijn volgend jaar en kijk er enorm naar uit om mijn eerste echte officiële race te rennen. Joehoe!  😀

Er zullen ook een paar andere moeders meedoen die ik van Ophelia’s school ken, dus dat werkt natuurlijk extra motiverend. Wat ik ook zeker bijzonder vind aan een van de moeders is dat ze zei dat ze door mij geïnspireerd is raakt om ook te gaan rennen. Kijk, daar word ik dan blij van! Mooi toch? Weet je wie mij inspireerde? In dit artikel staat het.

Runs

Deze run rende ik op 24 oktober en de gemiddelde snelheid was: 7′ 16”. Dit is te verklaren door de pijn. Mijn tempo lag echt een flink stuk lager dan mijn gemiddelde snelheid van 6’46”. Na deze run was er even niets om over te schrijven. Ik besloot ook een pauze in te lassen totdat de zooltjes in ieder geval klaar waren en me vooral te richten op de oefeningen die ik moest doen.

 

Op maandag 6 november begon ik weer en deed deze korte loop van 2,31. Met zooltjes! Dit was ook echt om ze uit te testen en ik was positief verrast! Mijn tempo was 6′ 54”. Het viel niet mee, want ik kon merken dat ik even niets gedaan had. Had het best zwaar… 😯 Je conditie keldert echt snel blijkbaar!

Woensdag 8 november nam ik het er weer van en ik merkte dat ik langzaam weer omhoog klom en ook dat is aan de tijd en het tempo af te lezen. Het speelt zich dan echt in mijn hoofd af allemaal. De mindset van een paar weken niks naar ineens weer trainen voor de halve marathon gaat niet heel vloeiend zeg maar. Dat kost weer even de nodige tijd, maar ik ben er van overtuigd dat het niet lang meer gaat duren tot ik er weer in zit. Hope so! Moet zeggen dat de dagen nu korter zijn en het ook nog eens kouder is allemaal niet meehelpt met die mindset. Toch ga ik proberen de hele winter al rennend door te komen. Zo hoop ik rond het voorjaar in goede shape te zijn en fit genoeg voor het echte werk!

Quote van de week

Never let a stumble in the road be the end of your journey

 

Volgende week pak ik de updates weer op zoals je gewend bent en vind het leuk om je daar weer in mee te nemen! Train jij ook voor iets? Lees er graag over in de comments!

 

 

2 Comments, RSS

  1. Maaike 15 November 2017 @ 15:51

    Oh wat fijn om te lezen dat de zooltjes helpen! Goed hoor, om zo je focus te kunnen switchen naar een ander doel! Petje af!

    • little-origin 15 November 2017 @ 17:47

      Hi Maaike! Dank je wel! Ik moet zeggen dat ik, mede door steeds een nieuw doel probeer te hebben, ik ook gelukkiger in het leven sta! ?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*