Training halve marathon | update week #1

Training halve marathon | update week #8

In deze eerste week heb ik eigenlijk voor het eerst de twijfel of de gedachte gehad dat ik me afvroeg hoe graag ik deze halve marathon wil. Heel even hoorde ik dat stemmetje van ‘Joh, het is genoeg wat je nu doet. Waarom dan een halve marathon? Tja, goede vraag. Gelukkig is daar dan snel die andere stem die die zwakke overstemt en ik gewoon weer lekker aan de slag ga met mijn schema en me focus op het doel. Hoe de eerste week ging, lees je in deze post.

Schoenen

Ik heb nog steeds nieuwe schoenen nodig en wil graag deze schoenen hebben. Bij het passen zaten ze echt als gegoten en eigenlijk veel beter dan de schoenen die ik nu heb. Ik loop nu op Nike Lunarglide 6. Volgende week haal ik de nieuwe schoenen en kijk er nu al naar uit om daar kilometers op te maken!

12732876
D100001001850071

Bron

Het verschil met beide schoenen  is dat de Brooks echt lichter zijn en de zool dikker en dus beter is. Dat zorgt voor nog minder schokken! Ik kwam er ook achter bij het passen van de schoenen dat ik eigenlijk op te kleine schoenen loop! De verkoper/adviseur adviseerde me zeker een maat groter te namen omdat je tenen tijdens het lopen voldoende ruimte nodig moeten hebben aan de voorkant. Logisch, maar ik ben ook maar een beginner in deze wereld en wist dat dus niet. Moet ook zeggen dat ik naast best wel opgezwollen voeten na een run verder nergens last van had met mijn Nikes. Die opgezwollen voeten zouden dus niet moeten volgens de adviseur in de loopwinkel. Ok! Weer wat geleerd!

Runs afgelopen week

Afgelopen week stond vooral in het teken van gevoel en uithoudingsvermogen opbouwen. Dat varieerde van korte temporuns, herstelruns van 10 minuten en een duurloop van 3 km. De run van 1,17 km was de zwaarste van de hele week! Ik moest 7 minuten vol gas een snel tempo lopen. Tijdens deze run zo ongeveer halverwege, kwam de onzekerheid om de hoek kijken. Maar I’m not gonna let it get me, want ik heb een beslissing genomen en ik ga het laten slagen!  😀

Stickers plakken

Weet je wat voor mij ook een drijfveer is? De foto die ik na afloop mag nemen en daar dan een ‘sticker’ bij mag voegen  😆 ! Tja, je bent een juf of niet…hahaha! Als een 36jarige hier nog blij van kan worden, wat doet dat dan met een kind? Een kleine beloning na het harde werken….zo zie ik het! Wat dat met me doet? Het maakt me toch een beetje trots omdat ik toch gegaan ben. Ondanks de momenten dat ik soms even geen zin heb. Want die zijn er ook echt wel! Tja, als een sticker helpt… 😉


 NTC

Deze week begin ik voor het eerst met een krachttraining uit de NTC trainings app die afgestemd is op deze halve marathon training. Hoe dat verliep en welke oefening dat precies zijn, lees je volgende week hier!

Welke sport doe jij momenteel? Of ben je van plan te starten? Gebruik je dan ook een schema? Ik lees er graag over in de comments!

 

2 Comments, RSS

  1. nicole orriens 18 augustus 2017 @ 11:09

    Maar wat was nou het antwoord op de vraag: ‘Waarom een halve marathon?’

    Ik ben altijd benieuwd wat mensen motiveert om dat te doen. Zelf loop ik al 15 jaar, maar ik heb eigenlijk nog nooit meegedaan aan een wedstrijd.

    • Essma 18 augustus 2017 @ 11:55

      Dag Nicole!
      Dank voor je reactie. Daar geef ik in deze post niet helemaal duidelijk antwoord op inderdaad. Ik refereerde eigenlijk naar de post ervoor ‘hoe ik me voorbereid op…’. De drijfveer is nog steeds mijn dochtertje en het werken naar een doel. Het lijkt me heel bijzonder om haar op een dag uit te mogen leggen hoe ik naar iets gewerkt heb wat zo zwaar maar ook de moeite waard is. Wat het belang van doorzetten en wilskracht kan zijn en teweeg kan brengen. Ik wil ervaren wat zo’n afstand intensief rennen tot de max lichamelijk en geestelijk met me zal doen. Na alle lichamelijke en geestelijke klachten…Ben nieuwsgierig! Ik moet een doel voor ogen hebben blijkbaar. Alleen maar recreatief rennen is blijkbaar niet genoeg. Zo kan ik nog wel even doorgaan…😉

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

error: Content is protected !!
%d bloggers liken dit: