Update Marathon Training #3 | Nog 26 dagen…

Update Marathon Training #3 | Nog 26 dagen...

Zal het de 28ste oktober ook zo koud en regenachtig zijn? Heb ik de juiste kleding? Wat bedoelt de trainer nu met witte handschoenen? Handschoenen begrijp ik wel, maar waarom díe kleur? Ja mensen, ik ben in de fase terechtgekomen waarin onzekerheid en paniek geen onbekenden zijn. Het is namelijk nog maar 26 dagen tot aan de startlijn van de Frankfurt Marathon en als alles nog loopt zoals nu, dan sta ik aan de start. Ik praat je in deze update weer even bij.

Persistent trainen

Ik geloof dat deze woorden wel de kern zijn geweest voor het afgelopen half jaar waarin ik alles heb gegeven om aan de marathon deel te kunnen nemen. Ondanks dat er zoveel uren en inspanning in hebben gezeten zal de vraag altijd blijven of het genoeg is. Want hoe toegewijd ik ook was met alle trainingen die ik netjes afwerkte, blijft onzekerheid met een event als dit denk ik altijd wel bestaan. Gelukkig heeft doorzettingsvermogen (en soms ook teleurstelling) mij in ieder geval toch tot aan 4 weken voor de start gebracht. Daar alleen al ben ik zo dankbaar voor. Vooral omdat ik zo veel problemen met mijn knie heb gehad.

In deze periode leeft bij mij vooral een beetje de angst dat ik geblesseerd raak, ziek wordt of iets anders waardoor ik deze droom niet waar meer kan maken. Ja, ik zie dit echt als een grote wens die ik graag wil vervullen. Waar het aanvankelijk een ‘overmoedige actie’ leek om me in te schrijven voor de marathon heb ik het in de loop der tijd steeds meer toegeëigend en is het werkelijk een deel van mijn levensgeluk geworden. Als ik dit waar kan maken, dan zal ik me ‘on top of the world’ voelen. Het gevoel hebben dat ik op fysiek gebied een enorme prestatie heb kunnen leveren. Ik moet het stap voor stap creëren en daar zit de kracht in.

Trainers

En dat stap voor stap trainen is denk ik voor een groot deel goed gelukt. We hadden door middel van het project waarvoor ik me inschreef om te trainen voor de marathon, de keuze uit 4 verschillende trainers. Elke trainer heeft haar of zijn specifieke eigenschappen. De ene doet zwaardere krachttraining en de ander legt het accent meer op uithoudingsvermogen. Door deze verscheidenheid aan trainers is er dus altijd voor iedereen een geschikte trainer die goed matcht met de eigen conditie. Voor mij was dat Ralph. Ralph was echter een aantal weken uit de roulatie (rugblessure) waardoor de training een paar keer overgenomen werd door een vervanger. Dat merkte ik ook direct, want deze vervangster was van huis uit sprintster. Nou ik niet, kan ik je zeggen 😂! Haar training gaf meteen een andere impuls aan mijn spieren en dat voelde ik wel de dag erna.

Rustig verder

Qua voorbereidingen ben ik goed op schema zoals het er nu uitziet. Ik zal de geplande long runs schrappen want ik wil niks riskeren met mijn knie. Om toch fit te blijven, doe ik extra beenoefeningen thuis. Verder probeer ik ‘de paniek’ zoveel mogelijk te negeren. Het hoort er ergens ook wel bij denk ik. Zou ook niet helemaal normaal zijn als het me niets deed, toch? Het gekke is nu dat alle gebeurtenissen die verder dit jaar nog op de planning staan, ik automatisch markeer als ‘vóór’ 28 oktober en ‘na’. Zo’n impact heeft dit op mij. In gedachten ben ik al 100 keer over de finish gerend, nu moet ik mijn lijf er nog overheen zien te krijgen. 😉

Net als de halve marathon van Berlijn, zal ik van dit marathonavontuur ook een vlog maken. Je houdt die dus nog tegoed….maar nu eerst verder met trainen. Zou jij ooit een marathon willen rennen? Ik lees er graag over in de comments!

Liefde, Essma

 

Uitgelichte afbeelding: iStockphoto/Getty Images

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*