Weight Watchers update #12 | Hoe om te gaan met de weekenden

Weight Watchers update #12 | Hoe om te gaan met de weekenden

Vrijdag breekt aan en je staat al met een been in het weekend. Je bedenkt allerlei leuke dingen om te gaan doen, je bent voor diverse feestjes of andere bijeenkomsten uitgenodigd of je vindt gewoon van jezelf dat je ‘even los mag gaan’. Met dat laatste bedoel ik eten wat je wil zonder calorieën, punten of wat dan ook te tellen. Dat waren eerst ook mijn weekenden. Je leest in deze post hoe ik daar tegenwoordig mee omga. 

Let the fun begin!

Iedereen kijkt uit naar weekenden. Die speciale twee dagen van de week dat je even niets hoeft, met een beetje geluk kan uitslapen, extra tijd voor je gezin en de boel de boel laten. Doordeweeks moet al genoeg! Ik geef je daar groot gelijk in. Zelf kijk ik ook enorm uit naar de weekenden! Zal ik eerlijk zijn? Vroeger keek ik vooral uit naar al het lekkers wat ik mezelf voornam te gaan eten. Een stukje taart bij de koffie, nergens op hoeven letten, van de kaart bestellen wat ik wil en tussendoor (lees ‘tijdens het huishouden’) kon er af en toe best een mini twix gegeten worden. Of iets in die trant.

Ja, het weekend was voor mij een soort viering die wekelijks terugkwam. Naast dat ik uiteraard ook uitkeek naar het feit dat even niets hoefde, wilde ik ook altijd uitgebreid lekkere dingen koken, bestellen of uit eten gaan. Weet niet precies wat ik dan ‘vierde’ 😂maar mijn dieet (of hoe je het noemen wil) zou weer die maandag starten. Als ik daar nu aan terugdenk terwijl ik dit typ moet ik stiekem wel even lachen.

Zelfbeloning

Want waarom willen we onszelf vooral belonen in de weekenden? Hebben we zo’n zwaar leven doordeweeks? Hebben we de hele week op water en brood geleefd? Of heb je echt ieder weekend een feestje of word je vaak uitgenodigd door vrienden? Dan kan ik begrijpen dat dat soms best een uitdaging voor je kan zijn als je bezig bent met afvallen. Je omgeving is daar misschien wel of niet van op de hoogte, maar de verleidingen zullen er ongetwijfeld zijn. Bij een uitdagend avontuur als afvallen kan het lastig zijn om keuzes te maken tussen al het lekkers wat je dat weekend te wachten staat. Nu is het bij ons niet zo dat we elk weekend weggaan of uitgenodigd worden ergens. In dit artikel lees je er meer over. De weekenden zien we vooral als bijkomen van de doordeweekse hectiek en plannen we juist zo min mogelijk in. Toch heb ik dat verlangen naar lekkere dingen nog steeds. Dat zal ook nooit overgaan denk ik.

Ik ga daar alleen anders mee om. Geloof me, je valt af door juiste keuzes te maken! Maar wat zijn dan juiste keuzes? Ik kan je alvast vertellen dat die keuzes niks te maken hebben met blaadjes sla, sloten water drinken en meer van die ‘uithonger-ideeën’. Ik kan hier heel kort over zijn. Gedurende de week onthoud ik mezelf namelijk niks. Als ik trek heb in iets wat veel punten bevat (een burgermenu op z’n Amerikaans bijvoorbeeld), spaar ik punten op door gedurende de dag zoveel mogelijk zero-points voedingsmiddelen te eten maar toch steeds een lekker verzadigd gevoel heb. Ik houd hier rekening mee gedurende een week.

De week overzien en je houden aan je plan

Je kunt namelijk per dag 4 punten sparen die je niet benut hebt. Deze 4 punten worden bij je weekextra geteld en dan kan het zomaar zijn dat je genoeg punten hebt voor bijvoorbeeld op een zaterdag: uit eten bij je favoriete restaurant, een stuk taart bij je koffie en ’s avonds op de bank je lievelingssnack. Dit kan voor iedereen wat anders zijn natuurlijk. Je kunt die gespaarde weekpunten natuurlijk ook verspreiden over je hele week. Elke avond iets op de bank nemen? Komt het beter uit om ze in te zetten op die ene verjaardag waar je doordeweeks voor uitgenodigd bent? Alles kan. Mij helpt het om hele bewuste keuzes te maken en voel me daar als een echte ‘foodie’ prima bij. Ik heb geen behoefte aan meer voedsel! Wel aan lekker eten…

Om je een voorbeeld te geven: Hier in Frankfurt zit de heerlijkste macaron bakker die er maar is! Misschien overtreft iemand anders in de wereld deze ‘titel’, maar voor mij is dit het even. Ik kan zo uitkijken naar dat moment om daar heen te gaan, heerlijke koffie te drinken en er een paar kleine gebakjes -waaronder een macaron uiteraard 😄- bij te bestellen. Te zien wat ik eet en van elk hapje genieten is echt belangrijk geworden. Zoiets hoef ik ook niet iedere dag te doen, want dan smaakt het me niet meer. Ik bedenk dus steeds wat ik wil en plan dat in. Dit werkt uitstekend, want hierdoor ben ik wel maar liefst 8 kilo kwijt! Mét taartjes, chips en croissants. Het kan allemaal. Jij bepaalt hoe en wanneer.

Gisteren was ik weer naar de bijeenkomst geweest om me te laten wegen en ben 800 gram kwijt. Jippie! We hebben ons voorgenomen om zaterdag bij Haagen Dazs iets lekkers te gaan eten. Dat is namelijk ook zo’n tijd geleden. Of ik hier naar uitkijk? En of! Waar kan jij zo naar uitkijken qua lekker eten en snacks in de weekenden? Ik lees het graag onder in de comments!

Liefs, Essma

 

 

 

2 Comments, RSS

  1. Rachelle 9 februari 2018 @ 20:01

    Holy crap, 8 kilo kwijt al!
    Goed om te weten dat je ook zo gek op macarons bent haha 😉 Veel plezier dit weekend en geniet van het extra lekkere kopje koffie!

    • little-origin 11 februari 2018 @ 16:15

      Dank je lieverd! 😉

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

error: Content is protected !!
%d bloggers liken dit: