Zo begin je écht met afvallen!

Zo begin je écht met afvallen!

“Ik heb alle diëten geprobeerd en niks helpt”. Dit heb je vast wel een keer gehoord of misschien heb je dit zelf ook wel een keer gezegd. Echter, het probleem van overgewicht is niet alleen een gebrek aan beweging en teveel vet en suikers nuttigen. Maar het overmatige eten als gedrag is een gevolg van een onderliggende oorzaak. Die oorzaak ligt in jezelf. In deze blog deel ik een ander perspectief van hoe je kunt kijken naar afvallen en dit ook met succes kunt proberen. 

Een dosis focus en wilskracht

Deze dosis focus en wilskracht zit al in je en daar ben ik van overtuigd. Want ik hoef je niet te vertellen hoe extreem zware mensen die in bepaalde tv-programma’s verschijnen het wél lukt om af te vallen. Dat is ook echt niet alleen omdat er een camera meekijkt. De wilskracht komt voort uit de keuzes die je neemt wat betreft voeding. Hoeveel schep je op, welk tussendoortje je neemt en hoeveel vet en suiker je tot je neemt. Daarin heb je wel een keuze en die kan je alleen weloverwogen maken als je je focust.

Laat je niet wijs maken dat je een suikerverslaving hebt, dat je te zwak bent of dat het je bouw is. Nog maar te zwijgen over wat social media je vertelt over ‘body positivity’. Dat het ok is en de maatschappij maar moet accepteren dat zwaarlijvigheid er nu eenmaal bijhoort? Ik blijf van mening dat wanneer een mens zodanig te zwaar is dat de gezondheid erdoor in gevaar is, hier niks ‘positive’ aan is. Je wilt afvallen voor jezelf zodat je je weer gelukkig en gezond voelt. Niet omdat een jurk, broek, baan, merk, een ander of weegschaal dat zegt. Dat geluk bereik je wanneer je op een comfortabel manier kunt uiten wie je écht bent. Namelijk een gelukkig, liefdevol persoon!

Wat is de reden van overgewicht?

Het probleem is zoals ik eerder schreef, niet zozeer het vele eten. Dat is vaak een gevolg. Maar er is een reden waarom mensen teveel en te vaak eten. Dit probleem kan van alles zijn. Als je overmatig eet uit verveling bijvoorbeeld dan kun je je zelf de vraag stellen hoe het voelt als je je verveelt. Als je je verveelt komen vaak gevoelens als eenzaamheid en onzekerheid aan de oppervlakte. Je wilt vluchten van deze gevoelens, dus doe je dit misschien al etend. Zaak is om negatieve momenten van verveling te vervangen voor positieve. Dit kan van alles zijn als je het maar tijd en focus geeft. Je komt vast met een leuk idee. 😉 En als je er echt problemen mee hebt, om iets te verzinnen krijg je bij deze huiswerk van me mee. Je pakt een stuk papier en pen begint te schrijven: “Deze week wil ik dat je met jezelf een date inplant met ‘verveling’. In plaats van eten om jezelf af te leiden, ga je……….” De puntjes vul je zelf in. Heb je vragen hierover of je wilt iets kwijt, mail me gerust.

Vooral wij vrouwen laten vaak een patroon zien van ‘numbing‘ oftewel je verdoofd voelen. In deze staat voelen we ons veilig en hoeven we verder nergens mee te dealen. Eten zorgt voor die comfort en veiligheid en voor jou is dat even alles wat je nodig hebt. We doen dit uit zelfbescherming. Je beschermt jezelf tegen een probleem wat zich in je afspeelt en waar je niet mee kunt dealen. Zodra dat probleem getriggerd wordt, loop je naar de koelkast of naar de koektrommel.  Iedereen heeft wel zo’n soort ‘doorn’ die niemand mag raken. 

Als je wilt afvallen is het belangrijk om te weten waar het overmatig eetgedrag vandaan komt. Waar wil je jezelf van beschermen? In feite klinkt hier de paradox, want door te veel te eten bescherm je jezelf niet, maar maak je jezelf alleen maar ongezond.

Afvallen zien als levensproject

Zie je afvalproject als een belangrijk levensproject. Net als afstuderen of het volgen van een bepaalde cursus. Het behalen van een diploma heeft als nut het creëren van nieuwe mogelijkheden en kwalificaties. Het verliezen van gewicht ook. Ik kan daar goed over meepraten, want juist door mijn gewichtsverlies ging ik ‘ineens’ marathons rennen en vonden er meer shifts plaats in mij leven waar ik zielsgelukkig mee ben. Door dit mentale avontuur (want dat is afvallen voor 80%) zijn er meerdere deuren geopend die misschien anders wel dicht bleven. Even terug naar die metafoor…Zonder dat diploma of die studie bereik je ‘dat level’ niet. Als je een denkbeeldige studie hebt gekozen waar je aan gaat starten, denk je vervolgens na over je nieuwe project. Hoe wil je dit vormgeven? Wil je 2,5,10,20 of meer kilo afvallen? Ga je voor een bachelor of een master diploma? (metafoor) Eenmaal deze baby stapjes op papier te hebben gezet, ga je online zoeken naar manieren hoe je je doel kunt verwezenlijken. Heb je misschien ook een naam voor je project?

Pak je agenda er dan bij en ga de komende twee maanden lang 2x p.w. 30 minuten met jezelf inplannen. Let er wel op dat je tijdens deze sessie geen telefoon of andere afleiding hebt. Tenzij je die telefoon nodig hebt voor een work-out video. In dat geval schakel je alle berichtgeving uit of zet je de ‘niet storen’ functie aan. Na de twee maanden stel je je plan bij.

Deze sessies met jezelf zie je als een soort sollicitatiegesprek voor een parttime job. De afspraken die je plant hoeven niet per sé te bestaan uit lichaamsbeweging. Alles op het gebied van gezondheid is goed. Als je wilt mediteren is dat ook perfect! Dan rest mij niets anders dan te zeggen ‘maak je niet druk en veel succes!’.

Worstel jij soms met afvallen? Heb je iets aan bovenstaande tips? Ik lees het graag in de comments.

Liefs, Essma

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*